Reflectief vermogen
'De communicatieprofessional reflecteert op het eigen functioneren en het functioneren van anderen (persoon, proces en product). Hij zoekt actief naar persoonlijke feedback, stelt zich kwetsbaar op en laat zien over een reëel inzicht in de eigen sterke en zwakke punten te beschikken.'
Voorbeeld:
Situatie: Tijdens mijn stage had ik een tussentijdse beoordeling met mijn stagebegeleider. In dit gesprek stelde ik mij kwetsbaar op en bespraken we zowel de skills die ik goed beheers als de vaardigheden waarin ik mij nog kon verbeteren. Een van de punten die verbetering nodig had, was het maken en volgen van planningen.
Taak: Mijn uitdaging was om mijn planningsvaardigheden te verbeteren, zodat ik beter overzicht kon behouden en efficiënter kon werken.
Actie: Om hieraan te werken, planden mijn stagebegeleider en ik wekelijks een moment in waarin ik vragen kon stellen en kon laten zien hoe ver ik met bepaalde taken was. Dit hielp mij om structureler te werken en om actiever vragen te stellen wanneer ik ergens tegenaan liep.
Resultaat: Ik merkte dat ik beter functioneer wanneer ik korte-termijn-deadlines voor mezelf stel. Dit hielp mij om het overzicht te behouden, iets wat lastiger was bij langere termijn deadlines.
Reflectie: Door deze aanpak heb ik geleerd dat een strakke planning en regelmatige check-ins mij helpen om mijn werk efficiënter te organiseren. Ik weet nu beter hoe ik structuur kan aanbrengen in mijn taken en hoe belangrijk het is om deadlines op te delen in kleinere stappen.
Transfer: In de toekomst wil ik beter leren omgaan met lange-termijn-deadlines door mijn werk op te splitsen in kleinere taken en voor elk onderdeel een eigen deadline te stellen. Zo zorg ik ervoor dat ik overzicht houd en gestructureerd blijf werken.