Overtuiging & Draagvlak

Overtuiging & Draagvlak houdt volgens Logeion in:


'De communicatieprofessional draagt de boodschap van de organisatie uit om interne en externe communicatiedoelgroepen te informeren, te adviseren en/of te overtuigen met als doel het realiseren van organisatie- en communicatiedoelstellingen. Hij weet weerstand om te buigen om zo commitment, consensus en/of draagvlak te creëren.'



In het vierde jaar van mijn studie heb ik het vak crisiscommunicatie gevolgd. Tijdens dit vak heb ik geleerd hoe organisaties communiceren in tijden van crisis. Voor mij was dit vak een voortzetting van het vak woordvoering, wat ik in jaar 2 heb afgerond. Bij dat vak was ik de woordvoerder van Transavia en moest ik tijdens een persconferentie de buitenwereld overtuigen dat Transavia zich stevig inzet voor het milieu.

Aan het eind van de module crisiscommunicatie vond er een crisissimulatie plaats. Gedurende twee uur werd er een echte crisis nagebootst. Ik had de rol van woordvoerder voor Ben & Jerry's, waar in die ochtend ammoniakexplosie had plaats gevonden. Het was een erg intensieve rol waarin ik constant moest schakelen. Ik kreeg tientallen telefoontjes van omwonenden, de media en overheidsinstellingen. Daar moest ik dan op reageren terwijl ik maar 10% van de informatie had. Het belangrijkste was om duidelijk te communiceren en niet te gaan speculeren. Aan het eind van de simulatie had ik samen met een woordvoerder van de gemeente een persconferentie georganiseerd om het publiek en de media te woord te kunnen staan.

Bij deze twee modules heb ik geleerd hoe ik mensen kan overtuigen met behulp van communicatiestrategieën. Zo heb ik bij de module woordvoering geleerd over framing en hoe je de boodschap kunt aanpassen naar de verwachtingen van de stakeholders.

BNP-niveau

Door het volgen van de module 'Crisiscommunicatie'  beheers ik de kerntaak adviseren nu op BNP-niveau 3, want ik heb vanuit mijn rol bijgedragen aan het (fictieve) imago van Transavia en Ben & Jerry's. Hierbij moest ik constant de belangen van verschillende stakeholders balanceren. Door snel te schakelen heb ik effectief gecommuniceerd richting de externe stakeholders en heb ik een positieve bijdrage geleverd aan het imago van deze organisaties.

Op basis van de kennis die ik heb opgedaan met deze module, kan ik een organisatie adviseren over de aanpak van een crisissituatie. Daarbij kan ik advies geven over de middelen die moeten worden ingezet, de kernboodschap die geformuleerd moet worden en hoe, wat, waar en wanneer organisaties moeten communiceren.

© 2024 Alle rechten voorbehouden
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin