Onderzoekend vermogen
De LOCO-competentie Onderzoekend vermogen houdt volgens Logeion in:
'Het onderzoekend vermogen van de communicatieprofessional bestaat uit twee elementen: het hebben van een kritische, onderzoekende houding en het kunnen doen van (praktijk)onderzoek ten behoeve van een advies/product. Hij neemt goed afgewogen beslissingen en baseert zijn communicatieadvies op betrouwbare informatie die hij al dan niet zelf verzameld heeft.'
Voorbeeld:
Situatie: Tijdens mijn stage werkte ik aan een interne campagne om de interne mobiliteit binnen Facilicom te verbeteren. Het doel van deze campagne was om medewerkers inzicht te geven in de carrièremogelijkheden binnen de organisatie.
Taak: Mijn taak was om kwalitatief onderzoek uit te voeren door middel van interviews en op basis daarvan een verhaal te schrijven dat kon worden gebruikt voor de campagne.
Actie: Ik plande twee gesprekken in met collega's, stelde vragen op en stuurde deze vooraf ter voorbereiding. Vervolgens voerde ik de interviews zelfstandig uit en verwerkte de verkregen informatie in een helder en inspirerend verhaal voor interne doeleinden.
Resultaat: De interviews leverden waardevolle inzichten op over de groei en doorgroeimogelijkheden binnen Facilicom. Hierdoor kon ik een sterk en authentiek verhaal schrijven dat medewerkers stimuleert om na te denken over hun carrière binnen de organisatie.
Reflectie: Door het uitvoeren van de interviews kreeg ik een beter beeld van de medewerkers en hun carrièremogelijkheden binnen Facilicom. Ik leerde dat het vooraf versturen van vragen de spontaniteit van het gesprek kan verminderen.
Transfer: Deze feedback heb ik toegepast bij interviews voor de bedrijfsanalyse en zal ik in de toekomst blijven meenemen om mijn interviewvaardigheden verder te verbeteren.