
Context & Strategie
In het derde jaar van mijn communicatiestudie heb ik een bedrijfsanalyse geschreven voor Facilicom Group. Daarvoor heb ik de organisatie onder de loep genomen en heb ik een goed beeld gekregen van het bedrijf, zowel intern als extern. Uit gesprekken die ik had met de medewerkers bleek dat het imago van het bedrijf nogal suf was. Met dat als startpunt in gedachte heb ik de branche onderzocht en heb ik mij ingezet om het imago onder de doelgroep op te frissen. Hieronder zie je de probleemstelling die ik heb geformuleerd aan de hand van de bedrijfsanalyse en één van de drie modellen die ik heb voorgesteld om het probleem op te lossen.

BNP-niveau
Gebaseerd op de niveaus van Logeion, schat ik in dat ik de competentie Context & Strategie beheers op BNP-niveau 3, omdat ik met de bedrijfsanalyse zelfstandig een organisatie vanuit verschillende invalshoeken heb mogen onderzoeken, waarbij ik gebruik heb gemaakt van verschillende analysemethoden. Naast deskresearch heb ik verschillende mensen geïnterviewd om nieuwe informatie te vergaren, daarbij stelde ik gerichte vragen. Hierin verschilt de bedrijfsanalyse van de module 'Inleiding onderzoek' die ik in het eerste jaar van mijn studie heb gevolgd. Bij die module moest ik een theoretisch kader schrijven, waarvoor alleen deskresearch nodig was. Ook was er bij deze module meer begeleiding en was het onderwerp van het onderzoek afgebakend. Met mijn bedrijfsanalyse heb ik mijn resultaten en conclusies op heldere, gestructureerde en nauwkeurige wijze verwerkt in een schriftelijke rapportage. Ik heb aan de hand van deskresearch en interviews een communicatievraagstuk in kaart gebracht, zodat deze gebruikt kan worden als input voor besluit en verdere actie. Doordat ik de directe dialoog aanging met mensen op de werkvloer heb ik veel geleerd over de branche en mij kunnen oriënteren op de omgeving waar ik later zelf graag zou willen werken.
Uit de analyse trok ik conclusies en gaf ik een opzet voor de vraag: Hoe kan Facilicom zich als aantrekkelijke werkgever positioneren in een krappe arbeidsmarkt? Aansluitend heb ik theorie en modellen toegevoegd die het beste op de vraag aansloten. Door de bedrijfsanalyse ben ik beter geworden in de kerntaken analyseren en adviseren. Naast dat ik onder andere de doelgroep en de branche heb geanalyseerd heb ik ook een advies opgesteld aan de hand van verschillende modellen die bij kunnen dragen aan het oplossen van het onderzochte probleem.